Klub Seniora w Rudawcu został utworzony w ramach Programu Wieloletniego Senior+ na lata 2015-2020. Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 145 000 zł, z czego 37 064,00 zł to wkład własny Gminy. Środki te zostały wykorzystane na remont obiektu. Na wyposażenie zostały zakupione między innymi: stoły, krzesła, sofy, fotele,  ława, komody, regał, meble kuchenne, telewizor,  wieża, wyposażenie kuchni. Ponieważ planowane są między innymi warsztaty krawieckie, rzemiosła ludowego, kulinarne, zajęcia fitness i nordic walking zakupiono  zestawy do ćwiczeń (bieżnia, rowerek stacjonarny, kije do nordic walking, maty do ćwiczeń), maszyna do szycia, zestawy do haftowania, sztaluga i różne gry. Wyremontowane pomieszczenia wzbudziły zachwyt wśród seniorów, którzy bardzo cieszyli się z tego, że oddano do ich użytku miejsce do spotkań, integracji, wspólnego odpoczynku oraz do realizacji swoich planów.

Uroczystość otwarcia Klubu Seniora rozpoczęła się od przecięcia wstęgi przez Posła na sejm RP Piotra Uruskiego, dyrektora biura poselskiego posła Adama Śnieżka Andrzeja Wronę, Wicestarostę Powiatu Brzozowskiego Jacka Adamskiego, Wiesława Marchla– dyrektora – członka Zarządu Powiatu w Brzozowie, Wójta Stanisława Żelaznowskiego, Przewodniczącego Rady Adriana Skubisza, ks. Proboszcza parafii w Izdebkach Józefa Kasperkiewicza oraz Dominika Oleszko. Ks. Józef Kasperkiewicz dokonał poświęcenia pomieszczeń Klubu. Przybyli goście mieli szansę obejrzeć efekt końcowy prac wykonanych wewnątrz Klubu. Następnie wszyscy przenieśli się do sali Domu Strażaka, gdzie odbyła się część artystyczna przygotowana przez uczniów Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Izdebkach.

W uroczystości udział wzięli Poseł na sejm RP Piotr Uruski, dyrektor biura poselskiego Posła Adama Śnieżka Andrzej Wrona, Wicestarosta Brzozowski Jacek Adamski, dyrektor – członek Zarządu Powiatu w Brzozowie Wiesław Marchel, Wójt Stanisław Żelaznowski, Radny Rady Powiatu Zdzisław Gładysz, ks. Proboszcz parafii w Izdebkach Józef Kasperkiewicz, Prezes  Zarządu Oddziału Rejonowego PCK Danuta Gwizdała, Sekretarz Gminy Dydnia Edyta Kuczma, Przewodniczący Rady Adrian Skubisz, Radni Rady Gminy Nozdrzec, Zastępca Kierownika Oddziału Nadzoru w Pomocy Społecznej w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim Agnieszka Ślęzak, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Izdebkach Agnieszka Woś, Krystyna Żelaznowska oraz Barbara Ankowska,  kierownik GOPS w Nozdrzcu Dariusz Sawczak, kierownik ŚDS w Izdebkach Katarzyna Dyrda, kierownik Klubu senior + w Jabłonce Zyta Sokołowska, kierownik posterunku policji w Nozdrzcu Paweł Skubisz,  Prezesi Straży Pożarnej  Tomasz Wydrzyński i Wiesław Mistecki, Franciszek Oleszko, Dominik, Oleszko, Sołtys Rudawca Wiesław Dytko oraz członkowie Rady Sołeckiej, Przewodniczące Koła Gospodyń Wiejskich Danuta Czaja i Mieczysława Wojdanowska, członkowie Klubu Seniora. Zaproszeni goście obdarowali klubowiczów wspaniałymi prezentami – expresem do kawy, książkami, albumami.

Mamy nadzieję, że Seniorzy chętnie będą korzystać z przygotowanej oferty zajęć i aktywnie będą uczestniczyć w działalności Klubu.

“Biesiadnie. Ogniska już dogasa blask…”

“Magiczne Bieszczady”, 9 lipca 2020r.

Od 9 lipca 2020r. upłynęło trochę czasu, wiec pora przypomnieć sobie, co zwiedziliśmy na wycieczce w Bieszczadach. Z Izdebek wyruszyliśmy o 7.30 Jechaliśmy Dużą Obwodnicą Bieszczadzką przez Sanok w kierunku Ustrzyk Dolnych (tu była kawa i pyszne ciacho). Kolejny punkt wycieczki, to Muczne- tu zwiedziliśmy Pokazową Zagrodę Żubrów. Następnie udaliśmy się w kierunku Ustrzyk Górnych i Przełęczy Wyżniańskiej -tu zatrzymaliśmy się i pieszo przeszliśmy do schroniska Pod Małą Rawką. Kolejny punkt wycieczki, to Przysłup, tu w “Brzeziniaku” zjedliśmy obiad i pojechaliśmy na zaporę w Solinie. Przy okazji zaopatrzyliśmy się w różne pamiątki. Następnie przejechaliśmy do Myczkowiec.           W Ośrodku Caritas zwiedziliśmy Ogród Biblijny i Mini ZOO. Ostatnim punktem wycieczki było ognisko i pieczenie kiełbaski. Z Waszych rozmów wynika ,ze wycieczka była bardzo udana.

Opiekun

“Hej góry i doliny”

Krynica-Pieniny, 11-12.08.2020r.

„Góry sprzyjają pokorze, czyli prawdzie o sobie samym.

Uczą jej miedzy innymi przez to,

że człowiek zmęczony wspinaniem nie ma ani sił, ani chęci,

by udawać, by ukrywać swoja prawdziwą twarz.” – ks. Roman Rogowski

Uroki biesiadowania przy grillu

Bieszczadzkie wędrówki

Za nami dwie kolejne wycieczki, wiec pora wrzucić kilka fotek i przypomnieć co zwiedziliśmy. Zacznę od wycieczki w Bieszczady (9.09.2020r.) Z Izdebek wyjechaliśmy o 7.30 i skierowaliśmy się w kierunku Sanoka. Tam na chwilę zatrzymaliśmy się , by wypić poranną kawę. Następnie udaliśmy się do Zagórza, gdzie zwiedziliśmy Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny . Świątynia ta od 2007 roku nosi zaszczytne miano Sanktuarium Matki Nowego Życia, a łaskami słynący obraz Matki Bożej ukoronowany został przez ks. Arcybiskupa Józefa Michalika podczas wielkiej uroczystości 1 lipca 2007 roku.
Następnie spacerkiem skierowaliśmy się w kierunku Ruin Klasztoru Karmelitów Bosych.
Klasztor usytuowany jest na malowniczym wzgórzu Mariemont (Marymont), czyli Górze Marii. Aby dotrzeć do ruin klasztoru, musieliśmy przekroczyć tory i minąwszy źródełko z wodą oraz pomnik Jana Pawła II, weszliśmy na dróżkę wiodącą do samych ruin. Wzdłuż dróżki widzieliśmy rozmieszczone tablice z dziesięcioma przykazaniami i stacje drogi krzyżowej, które wykonali artyści z Zagórza i okolicznych miejscowości.
Ruiny klasztoru w słoneczny dzień robiły na nas niesamowite wrażenie, jednak amatorzy mocnych wrażeń mogą odwiedzić je po zmroku. Dowiedzieliśmy się, ze trzeba wówczas zachować czujność, bowiem dzieją się tam niesamowite rzeczy i poza podziwianiem pozostałości budynku, można spotkać postacie z zaświatów. Niektórzy widzieli postać rycerza w zbroi, inni pokutującego mnicha, który na polecenie władz austriackich miał podpalić klasztor. Z kolei na szczycie odbudowanej wieży można zobaczyć świetlistą postać prawowitego strażnika ruin. Można też spróbować poszukać wejścia do tajemnego tunelu łączącego klasztor w Zagórzu z lochami zamku w Lesku, który według legendy przebiegał pod dnem rzeki Osławy. Później dowiedzieliśmy się , że był to oczywiście żart, ponieważ nocą brama klasztoru jest zamknięta.
Po powrocie na parking w Zagórzu, pojechaliśmy do Komańczy, gdzie zwiedziliśmy Cerkiew p.w. Opieki Najświętszej Marii Panny. Byliśmy pod dużym wrażeniem zarówno Świątyni , jaki i Oprowadzającego.
Następnie udaliśmy się w kierunku dolnej części wsi, gdzie znajduje się Klasztor Nazaretanek. Historię klasztoru przedstawiła nam jedna z Nazaretanek. Przypomnę kilka ciekawostek. Obiekt, który obecnie zajmują siostry, ma swoje początki w roku 1929, kiedy został wmurowany kamień węgielny pod budowę przyszłego pensjonatu-letniska, a ukończono go w roku 1931, jako pensjonat uzdrowiskowy na styl szwajcarski i miał to być dom wypoczynkowy dla sióstr, te jednak szybko, bo już w roku ukończenia budowy (1931) wprowadziły się tam na stałe. W latach 1944-1950, klasztorna kaplica zastępowała kościół miejscowym wyznawcom obrządku łacińskiego. Niemal od początku istnienia część klasztoru spełniała funkcję letniska. Na wypoczynek przyjeżdżało tam sporo ludzi z całego kraju, a spośród najbardziej znanych, należy wyliczyć profesora Kazimierza Bartela – trzykrotnego premiera RP oraz Karola Wojtyłę – ówczesnego księdza-doktora, który zatrzymał się tam podczas letniej wędrówki po Bieszczadach. W latach1955-1956 przebywał tam internowany przez władze PRL, Prymas Polski Kardynał Stefan Wyszyński. Na pamiątkę tego faktu, utworzono w klasztorze Izbę Pamięci Kardynała , w której zgromadzono wiele pamiątek związanych z jego obecnością w tym miejscu.
Zmęczeni wędrówką i upalnym dniem udaliśmy się do schroniska PTT ( dawna Podkowiata) na ognisko i kiełbaski. Do Izdebek wróciliśmy wieczorną porą . Jak wynika z Waszych rozmów, wycieczka była bardzo udana.