Klub Seniora w Rudawcu został utworzony w ramach Programu Wieloletniego Senior+ na lata 2015-2020. Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 145 000 zł, z czego 37 064,00 zł to wkład własny Gminy. Środki te zostały wykorzystane na remont obiektu. Na wyposażenie zostały zakupione między innymi: stoły, krzesła, sofy, fotele,  ława, komody, regał, meble kuchenne, telewizor,  wieża, wyposażenie kuchni. Ponieważ planowane są między innymi warsztaty krawieckie, rzemiosła ludowego, kulinarne, zajęcia fitness i nordic walking zakupiono  zestawy do ćwiczeń (bieżnia, rowerek stacjonarny, kije do nordic walking, maty do ćwiczeń), maszyna do szycia, zestawy do haftowania, sztaluga i różne gry. Wyremontowane pomieszczenia wzbudziły zachwyt wśród seniorów, którzy bardzo cieszyli się z tego, że oddano do ich użytku miejsce do spotkań, integracji, wspólnego odpoczynku oraz do realizacji swoich planów.

Uroczystość otwarcia Klubu Seniora rozpoczęła się od przecięcia wstęgi przez Posła na sejm RP Piotra Uruskiego, dyrektora biura poselskiego posła Adama Śnieżka Andrzeja Wronę, Wicestarostę Powiatu Brzozowskiego Jacka Adamskiego, Wiesława Marchla– dyrektora – członka Zarządu Powiatu w Brzozowie, Wójta Stanisława Żelaznowskiego, Przewodniczącego Rady Adriana Skubisza, ks. Proboszcza parafii w Izdebkach Józefa Kasperkiewicza oraz Dominika Oleszko. Ks. Józef Kasperkiewicz dokonał poświęcenia pomieszczeń Klubu. Przybyli goście mieli szansę obejrzeć efekt końcowy prac wykonanych wewnątrz Klubu. Następnie wszyscy przenieśli się do sali Domu Strażaka, gdzie odbyła się część artystyczna przygotowana przez uczniów Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Izdebkach.

W uroczystości udział wzięli Poseł na sejm RP Piotr Uruski, dyrektor biura poselskiego Posła Adama Śnieżka Andrzej Wrona, Wicestarosta Brzozowski Jacek Adamski, dyrektor – członek Zarządu Powiatu w Brzozowie Wiesław Marchel, Wójt Stanisław Żelaznowski, Radny Rady Powiatu Zdzisław Gładysz, ks. Proboszcz parafii w Izdebkach Józef Kasperkiewicz, Prezes  Zarządu Oddziału Rejonowego PCK Danuta Gwizdała, Sekretarz Gminy Dydnia Edyta Kuczma, Przewodniczący Rady Adrian Skubisz, Radni Rady Gminy Nozdrzec, Zastępca Kierownika Oddziału Nadzoru w Pomocy Społecznej w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim Agnieszka Ślęzak, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Izdebkach Agnieszka Woś, Krystyna Żelaznowska oraz Barbara Ankowska,  kierownik GOPS w Nozdrzcu Dariusz Sawczak, kierownik ŚDS w Izdebkach Katarzyna Dyrda, kierownik Klubu senior + w Jabłonce Zyta Sokołowska, kierownik posterunku policji w Nozdrzcu Paweł Skubisz,  Prezesi Straży Pożarnej  Tomasz Wydrzyński i Wiesław Mistecki, Franciszek Oleszko, Dominik, Oleszko, Sołtys Rudawca Wiesław Dytko oraz członkowie Rady Sołeckiej, Przewodniczące Koła Gospodyń Wiejskich Danuta Czaja i Mieczysława Wojdanowska, członkowie Klubu Seniora. Zaproszeni goście obdarowali klubowiczów wspaniałymi prezentami – expresem do kawy, książkami, albumami.

Mamy nadzieję, że Seniorzy chętnie będą korzystać z przygotowanej oferty zajęć i aktywnie będą uczestniczyć w działalności Klubu.

„Biesiadnie. Ogniska już dogasa blask…”

„Magiczne Bieszczady”, 9 lipca 2020r.

Od 9 lipca 2020r. upłynęło trochę czasu, wiec pora przypomnieć sobie, co zwiedziliśmy na wycieczce w Bieszczadach. Z Izdebek wyruszyliśmy o 7.30 Jechaliśmy Dużą Obwodnicą Bieszczadzką przez Sanok w kierunku Ustrzyk Dolnych (tu była kawa i pyszne ciacho). Kolejny punkt wycieczki, to Muczne- tu zwiedziliśmy Pokazową Zagrodę Żubrów. Następnie udaliśmy się w kierunku Ustrzyk Górnych i Przełęczy Wyżniańskiej -tu zatrzymaliśmy się i pieszo przeszliśmy do schroniska Pod Małą Rawką. Kolejny punkt wycieczki, to Przysłup, tu w „Brzeziniaku” zjedliśmy obiad i pojechaliśmy na zaporę w Solinie. Przy okazji zaopatrzyliśmy się w różne pamiątki. Następnie przejechaliśmy do Myczkowiec.           W Ośrodku Caritas zwiedziliśmy Ogród Biblijny i Mini ZOO. Ostatnim punktem wycieczki było ognisko i pieczenie kiełbaski. Z Waszych rozmów wynika ,ze wycieczka była bardzo udana.

Opiekun

„Hej góry i doliny”

Krynica-Pieniny, 11-12.08.2020r.

„Góry sprzyjają pokorze, czyli prawdzie o sobie samym.

Uczą jej miedzy innymi przez to,

że człowiek zmęczony wspinaniem nie ma ani sił, ani chęci,

by udawać, by ukrywać swoja prawdziwą twarz.” – ks. Roman Rogowski

Uroki

biesiadowania przy grillu

Bieszczadzkie wędrówki

Za nami dwie kolejne wycieczki, wiec pora wrzucić kilka fotek i przypomnieć co zwiedziliśmy. Zacznę od wycieczki w Bieszczady (9.09.2020r.) Z Izdebek wyjechaliśmy o 7.30 i skierowaliśmy się w kierunku Sanoka. Tam na chwilę zatrzymaliśmy się , by wypić poranną kawę. Następnie udaliśmy się do Zagórza, gdzie zwiedziliśmy Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny . Świątynia ta od 2007 roku nosi zaszczytne miano Sanktuarium Matki Nowego Życia, a łaskami słynący obraz Matki Bożej ukoronowany został przez ks. Arcybiskupa Józefa Michalika podczas wielkiej uroczystości 1 lipca 2007 roku.
Następnie spacerkiem skierowaliśmy się w kierunku Ruin Klasztoru Karmelitów Bosych.
Klasztor usytuowany jest na malowniczym wzgórzu Mariemont (Marymont), czyli Górze Marii. Aby dotrzeć do ruin klasztoru, musieliśmy przekroczyć tory i minąwszy źródełko z wodą oraz pomnik Jana Pawła II, weszliśmy na dróżkę wiodącą do samych ruin. Wzdłuż dróżki widzieliśmy rozmieszczone tablice z dziesięcioma przykazaniami i stacje drogi krzyżowej, które wykonali artyści z Zagórza i okolicznych miejscowości.
Ruiny klasztoru w słoneczny dzień robiły na nas niesamowite wrażenie, jednak amatorzy mocnych wrażeń mogą odwiedzić je po zmroku. Dowiedzieliśmy się, ze trzeba wówczas zachować czujność, bowiem dzieją się tam niesamowite rzeczy i poza podziwianiem pozostałości budynku, można spotkać postacie z zaświatów. Niektórzy widzieli postać rycerza w zbroi, inni pokutującego mnicha, który na polecenie władz austriackich miał podpalić klasztor. Z kolei na szczycie odbudowanej wieży można zobaczyć świetlistą postać prawowitego strażnika ruin. Można też spróbować poszukać wejścia do tajemnego tunelu łączącego klasztor w Zagórzu z lochami zamku w Lesku, który według legendy przebiegał pod dnem rzeki Osławy. Później dowiedzieliśmy się , że był to oczywiście żart, ponieważ nocą brama klasztoru jest zamknięta.
Po powrocie na parking w Zagórzu, pojechaliśmy do Komańczy, gdzie zwiedziliśmy Cerkiew p.w. Opieki Najświętszej Marii Panny. Byliśmy pod dużym wrażeniem zarówno Świątyni , jaki i Oprowadzającego.
Następnie udaliśmy się w kierunku dolnej części wsi, gdzie znajduje się Klasztor Nazaretanek. Historię klasztoru przedstawiła nam jedna z Nazaretanek. Przypomnę kilka ciekawostek. Obiekt, który obecnie zajmują siostry, ma swoje początki w roku 1929, kiedy został wmurowany kamień węgielny pod budowę przyszłego pensjonatu-letniska, a ukończono go w roku 1931, jako pensjonat uzdrowiskowy na styl szwajcarski i miał to być dom wypoczynkowy dla sióstr, te jednak szybko, bo już w roku ukończenia budowy (1931) wprowadziły się tam na stałe. W latach 1944-1950, klasztorna kaplica zastępowała kościół miejscowym wyznawcom obrządku łacińskiego. Niemal od początku istnienia część klasztoru spełniała funkcję letniska. Na wypoczynek przyjeżdżało tam sporo ludzi z całego kraju, a spośród najbardziej znanych, należy wyliczyć profesora Kazimierza Bartela – trzykrotnego premiera RP oraz Karola Wojtyłę – ówczesnego księdza-doktora, który zatrzymał się tam podczas letniej wędrówki po Bieszczadach. W latach1955-1956 przebywał tam internowany przez władze PRL, Prymas Polski Kardynał Stefan Wyszyński. Na pamiątkę tego faktu, utworzono w klasztorze Izbę Pamięci Kardynała , w której zgromadzono wiele pamiątek związanych z jego obecnością w tym miejscu.
Zmęczeni wędrówką i upalnym dniem udaliśmy się do schroniska PTT ( dawna Podkowiata) na ognisko i kiełbaski. Do Izdebek wróciliśmy wieczorną porą . Jak wynika z Waszych rozmów, wycieczka była bardzo udana.
Opiekun.

INSPIRUJĄCE WARSZTATY KULINARNE

Zdrowe odżywianie!

8 czerwca 2021r. gościem w naszym klubie była Pani Danuta Gwizdała – prezes PCK
w Brzozowie. Seniorzy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania.

KREATYWNE WARSZTATY KULINARNE

Baranów Sandomierski i Sandomierz

(…) Do Baranowa Sandomierskiego dotarliśmy punktualnie. Najpierw zwiedziliśmy park i ogrody-tu zachwyciły nas tulipanowce i hosty. W zamku zwiedziliśmy arkadowy dziedziniec, secesyjną kaplicę , historyczne wnętrza .

Zamek w Baranowie nie bez przyczyny nazywany jest często Małym Wawelem. Elementy wspólne dla obu obiektów znaleźć możemy zarówno w bryle samej budowli jak i w zdobieniach sal.

Obecnie w zamku prowadzona jest działalność komercyjna – część sal udostępniona jest do zwiedzania, na terenie kompleksu działa hotel, restauracja, są też organizowane różne imprezy .

Kolejnym punktem wycieczki był Sandomierz- tam zwiedziliśmy:

-dziedziniec Zamku Sandomierskiego- jest to stara gotycka budowla z XIV wieku, powstała w miejscu wcześniejszego grodu. Obecnie zamek w Sandomierzu jest przebudowany i mieści Muzeum Okręgowe

– Katedrę-Przy ulicy Katedralnej 1 stoi XIV-wieczna gotycka świątynia, w której przechowywane są relikwie Drzewa Krzyża Świętego podarowane przez Króla Władysława Jagiełłę. Okazałe i strojne jest wnętrze katedry w Sandomierzu, a i z zewnątrz robi spore wrażenie swymi rozmiarami.

-Dom Długosza-Przy ulicy Jana Długosza w Sandomierzu stoi pięknie utrzymana gotycka budowla z czerwonej cegły, ufundowana jeszcze przez samego Długosza – słynnego polskiego kronikarza. Dziś jest to siedziba Muzeum Diecezjalnego.

-Rynek-Sandomierski rynek to duży, główny plac miasta z ładnymi kamieniczkami i efektownym ratuszem pośrodku, latem wokół placu ustawiają się zabytkowe samochody, które odpłatnie wożą turystów po atrakcjach miasta

-Muzeum „Świat Ojca Mateusza”- Sandomierz zyskał znacznie na sławie w ostatnich czasach za sprawą popularnego serialu „Ojciec Mateusz” kręconego właśnie w tym mieście. Będąc w Sandomierzu , zobaczyć można Dworek Skorupskich, który nazwano Dworkiem Ojca Mateusza. Na Rynku natomiast w jednej z kamienic powstała wystawa związana z tym serialem.

Historyczny Sandomierz bywa nazywany „Małym Rzymem”  , a to dlatego, że podobnie, jak włoska stolica, ulokował się na 7 wzgórzach, a ponadto pod obydwoma miastami ciągną się tajemnicze, podziemne korytarze.

Zmęczeni zwiedzaniem, chętnie udaliśmy się na odpoczynek i obiad.

LETNIE WYPIEKI

AKADEMIA GOTOWANIA

Kombornia- WIDOKOWA WINNICA

CZERWIEC 2021

Tydzień temu spotkanie klubowe zorganizowaliśmy jako wyjazdowe. Zwiedziliśmy Winnicę Widokową na wzgórzach podkarpackiej miejscowości Kombornia, a degustacjom tworzonego tam wina towarzyszył nam przepiękny widok na panoramę całej okolicy: od bieszczadzkich szczytów, aż po miejscowości takie,  jak Krosno czy Jedlicze. Byliśmy też na wieży widokowej w Czarnorzekach. Z tarasu na ostatniej kondygnacji podziwialiśmy panoramę Beskidu Niskiego, Bieszczadów. Podobno przy sprzyjającej pogodzie można dojrzeć także szczyty Tatr. Przy okazji zobaczyliśmy stację narciarską w Czarnorzekach, która ma charakter typowo rekreacyjny o długości 460 m ,przy różnicy poziomów 73 m. Wstąpiliśmy też do Rezerwatu Prządki. Ostatnim miejscem, gdzie zatrzymaliśmy się, by odpocząć, był „Stary Lwów” -restauracja w Krasnej. Mieliśmy okazję zjeść tu najlepsze potrawy kuchni ukraińskiej, gruzińskiej i polskiej.

KULINARNE PRZEBOJE W NASZYM KLUBIE

ZDROWO JEMY – ZDROWO ŻYJEMY

Dzięki naszym Seniorkom, a przede wszystkim wspaniałym kucharkom na spotkaniach klubowych kontynuujemy cykl warsztatów kulinarnych. Podczas zajęć dowiadujemy się m.in. o tajnikach komponowania codziennego jadłospisu z uwzględnieniem schorzeń występujących w wieku senioralnym-tu często wspomagamy się naukową wiedzą z internetu. Ponadto w ramach warsztatów  „pod okiem” naszych Seniorek przygotowujemy proste, zdrowe i niedrogie potrawy. Wiemy, że dieta ma duży wpływ na samopoczucie, dlatego często tak komponujemy posiłek, by wymyślone danie poprawiło uczestnikom humor. Czy to się nam udaje? Myślę,ze tak, bo już w trakcie przygotowań z kuchni słychać wesołe rozmowy, a ostatnio nawet śpiew. Każde spotkanie zakończone jest wspólną degustacją. Dziękuję Seniorkom- Danusi i Helenie za zaangażowanie,  kreatywność i oczywiście za dobry humor, który udziela się nam wszystkim.                                                                                                                                                     G.G.

Naleśnikowo…

Pod takim hasłem odbyło się czwartkowe  spotkanie w klubie.Naleśniki są znane i uwielbiane na całym świecie. „Prawdopodobnie to w starożytności po raz pierwszy wylano na rozgrzaną powierzchnię mieszankę mąki, mleka i jajek. Ile kultur, tyle naleśnikowych teorii i przepisów. Gdzieniegdzie przyrządzane w sposób wykwintny i na specjalne okazje, w innych zakątkach uważane za danie podrzędne. Jedno jest pewne – naleśnik to danie o dużym potencjale, które jeszcze nie raz nas zaskoczy”.Jedna z ciekawostek dotyczy wyścigu z naleśnikami- „Wyścig z naleśnikiem to tradycja w Wielkiej Brytanii, której korzenie sięgają 1445 roku, kiedy to, jak głosi legenda, pewna kobieta była tak zajęta smażeniem naleśników, że na dźwięk kościelnych dzwonów wybiegła z domu z patelnią z naleśnikiem w ręce, trzymając ją przez całą drogę do kościoła. Wyścig odbywa się co roku we wtorek przed środą popielcową, a uczestnicy rywalizują między sobą na dystansie 380 metrów biegnąc z patelnią i naleśnikiem, który na końcu trzeba podrzucić.”U nas w klubie nie było żadnych wyścigów, ale pod „okiem” Heleny i Teresy przygotowaliśmy pyszne w smaku naleśniki. Było na słodko i nie tylko…Dziękuję Seniorkom za pomysł, przygotowanie i poprowadzenie warsztatów.

Wycieczkowo…

10 lipca 2021r. byliśmy na kolejnej wycieczce- tym razem zwiedziliśmy słynny Ośrodek Wypoczynkowy w Arłamowie, który zrobił na nas niesamowite wrażenie.

Hotel ARŁAMÓW to czterogwiazdkowy obiekt, który znajduje się w gminie Ustrzyki Dolne. Położony jest na szczycie wzgórza (590 m n.p.m.),
w otoczeniu lasów Puszczy Karpackiej.

Kompleks Hotelu ARŁAMÓW składa się z dwóch części połączonych ze sobą, części nowej oraz całkowicie zmodernizowanej części historycznej – Rezydencji, w której podczas stanu wojennego w 1982 roku przebywał Lech Wałęsa.

Hotel , to jeden z największych i najnowocześniejszych ośrodków konferencyjnych w Polsce- łącznie może pomieścić do 1670 osób.

Niezwykłe wrażenie robi, przykryty szklanym dachem i o wielorakim przeznaczeniu, wewnętrzny dziedziniec – patio . Mogą tutaj odbywać się m.in.: duże kongresy, targi, koncerty, wszelkiego rodzaju prezentacje i wystawy, premiery nowych modeli samochodów a nawet… pojedynki bokserskie.

Hotel ARŁAMÓW dysponuje również 2 halami wystawienniczo – targowymi .

W hotelu wyjątkowo bogata i atrakcyjna jest także oferta 3 poziomowego kompleksu SPA & Wellness. Uczestnicy znajdą tam szereg usług i zabiegów, które pozwolą w pełni zregenerować oraz zrelaksować nie tylko ciało, ale i umysł.

Hotel jest także przyjazny rodzinie- na dzieci czeka tam wiele wakacyjnych atrakcji.

Ostatnim punktem zwiedzania ośrodka był stadion sportowy, na którym w tym czasie trenowali zawodnicy Wisły Kraków.

Kolejnym punktem wycieczki był Hotel Stanica Kresowa Chreptiów, który połozony jest w malowniczej okolicy, skąd roztacza się widok na Lutowiska i Bieszczady. A jaka jest historia tego obiektu?

„W pobliżu Lutowisk zbudowano onegdaj Chreptiów, drewniane zabudowania imitujące stanicę wojsk kresowych I-szej Rzeczypospolitej na potrzeby filmu „Pan Wołodyjowski”.

Dziś nie ma śladu po tamtych obiektach. Upamiętniając historię tamtych czasów na wzgórzu obok, z którego rozciąga się jeden z najpiękniejszych widoków na Wysokie Bieszczady, powstał kompleks gastronomiczno-wypoczynkowy pn. Hotel Stanica Kresowa CHREPTIÓW”

Obecnie w obiekcie funkcjonuje restauracja Chreptiów o zabytkowym wystroju, serwująca tradycyjne polskie potrawy i dania regionalne. Wnętrze lokalu zdobi duży kominek, a na zewnątrz witają gości postacie z czasów Wołodyjowskiego.

Kolejny punkt wycieczki , to Wetlina i słynna w całej Polsce Chata Wędrowca. Tu mieliśmy okazję posmakować przedziwny, gruby Naleśnik Gigant, słusznie pisany z dużej litery. Porcja jest naprawdę gigantyczna, ale można zamówić połowę. Połowę, która wciąż jest ogromna. Mało prawdopodobne, by udało nam się spotkać podobny naleśnik w innym miejscu, ponieważ Naleśnik Gigant jest Certyfikowanym Produktem Lokalnym.

Ostatnim miejscem wycieczki była Bacówka „Jaworzec” , która położona jest na czarnym szlaku z Kalnicy na przełęcz Orłowicza, obok nieistniejącej wsi.

Tu odpoczęliśmy na leżaczkach, zjedliśmy kiełbasę z ogniska i …niestety , pomruki burzowe nie pozwoliły nam , by zostać tam dłużej.

Do Izdebek wróciliśmy wieczorem zadowoleni i w dobrych humorach.

BIESZCZADZKIE WĘDRÓWKI
SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO

Dla ochłody i nie tylko…

Na ostatnim spotkaniu mieliśmy okazję przygotować i zjeść pyszne lody, smaczne ciasto . Była też sałatka i dobre mięsko.

Sprzątamy i sadzimy…

Na czwartkowym spotkaniu zrobiliśmy generalne sprzątanie klubu. Przy okazji przed budynkiem posadziliśmy kilka juk.
Dziękuję Seniorkom i Seniorom za zaangażowanie (…)

KAZIMIERZ DOLNY

Za nami kolejna wycieczka ( 11-12.08.2021r.) i moc pozytywnych wrażeń. Przypomnijmy miejsca, w których byliśmy. Ale od początku… Wszyscy mieliśmy się spotkać o szóstej w stałym miejscu na „krzyżówkach”. Gdy zobaczyliśmy, że kolega Rysiek podąża w naszą stronę z harmonią na plecach, wiedzieliśmy już , że wycieczka będzie udana.
Pierwszym punktem wycieczki był Kazimierz Dolny, a dokładnie średniowieczny rynek, którego zabudowa na przestrzeni wieków zmieniała się kilkukrotnie.
Rynek składa się z dwóch części: nowszej, położonej niżej oraz starszej, leżącej wyżej przy kościele farnym-tu też byliśmy i dowiedzieliśmy się, że wnętrze świątyni skrywa w sobie unikalny skarb: najstarsze zachowane w całości organy w Polsce. Podczas zwiedzania zwróciliśmy uwagę na kamienną chrzcielnicę, którą wykonano prawdopodobnie w warsztacie Santi Gucciego we Florencji. Nietypowym atrybutem świątyni jest żyrandol z porożem jelenia. Legenda mówi, że właśnie po upolowaniu jelenia król Kazimierz Wielki podjął decyzję o ufundowaniu kościoła.
Na środku niższej części rynku stoi studnia z dachem krytym gontem, będąca jednym z symboli miasta.
Podczas zwiedzania rynku nie przegapiliśmy pomnika psa Werniksa- tak jak wielu turystów, głaskaliśmy go po nosie licząc, ze przyniesie nam szczęście.
Przy ulicy Senatorskiej zobaczyliśmy Starą Łaźnię z 1921 roku.
Spacerując ulicami miasteczka raz po raz napotykaliśmy stoiska sprzedające kazimierskie koguty- ten przypominający swoim smakiem chałkę wypiek jest jednym z symboli miasta.
Kolejnym punktem naszej wycieczki był godzinny rejs statkiem po Wiśle.
Następnie autokarem udaliśmy się do Nałęczowa . Zwiedzanie zaczęliśmy od Pijalni Wód Mineralnych i Palmiarni- tu zachwyciła nas roślinność , a szczególnie palmy.
Po drodze zatrzymaliśmy się przy rowerze, który jest ulany z brązu. Znajduje się on blisko stawu w Parku Zdrojowym w tzw. Alei Gwiazd. Tu zostały upamiętnione osoby, które związane są z tym sportem. Po obydwu stronach roweru zostały wypisane nazwiska, m.in. Czesława Langa, Ryszarda Szurkowskiego, Mai Włoszczowskiej.
W Parku Zdrojowym zobaczyliśmy pomnik Stefana Żeromskiego.
Nieopodal pałacu Małachowskich jest ławeczka Bolesława Prusa, na której można usiąść i w towarzystwie pisarza odpocząć .
Zmęczeni , ale zadowoleni udaliśmy się do miejsca zakwaterowania (LODR w Końskowoli).
W drugim dniu zwiedzanie rozpoczęliśmy od Puław, a dokładnie od Pałacu , Muzeum Czartoryskich. Tu zobaczyliśmy dzieła sztuki oraz obiekty zgromadzone przez księżną Izabelę Czartoryską oraz jej wnuka Władysława Czartoryskiego. Wśród eksponatów są tam m.in.: obrazy, militaria, obiekty codziennego użytku (porcelana, sztućce), pamiątki rodzinne, ale również makiety przedstawiające dawne odsłony pałacu.
Muzeum zajmuje pięć pomieszczeń. W monumentalnej Sali Gotyckiej przechowywane są militaria (m.in.: miecz krzyżacki, oryginalne laski marszałkowskie).
Wystawa w Sali Kamiennej, której posadzka pamięta czasy Czartoryskich, poświęcona jest w całości powstaniu listopadowemu; wśród eksponatów są m.in.: militaria, dokumenty , odznaczenia.
Na drugim piętrze pałacu zebrane są dzieła sztuki oraz przedmioty codziennego użytku
W Parku Czartoryskich dużym zaskoczeniem dla nas były pawie, które swobodnie spacerowały po terenie kompleksu.
Park ozdabia szereg budowli- my zwiedziliśmy Świątynię Sybilli ( której wejścia strzegą dwa lwy, podarowane Czartoryskim przez cara Aleksandra I) , Dom Gotycki , a obok niego zobaczyliśmy kopię rzeźby Tankred i Klorynda – scena przedstawia bohaterów poematu Jerozolima wyzwolona.
Przy wyjściu z parku zobaczyliśmy Pałac Marynki- rezydencję, która była prezentem ślubnym dla Marii z Czartoryskich Wirtemberskiej, córki Izabeli i Adama Kazimierza.
Następnie udaliśmy się do Janowca- tam zwiedziliśmy zamek, który w przeszłości był siedzibą magnackich rodów Firlejów, Tarłów i Lubomirskich.
Obecnie zamek wciąż jest ruiną, choć prowadzone są tutaj prace mające na celu przywrócenie mu przynajmniej części dawnego blasku. W ostatnich latach zrekonstruowano krużganki części dziedzińca, wzniesiono od nowa pałac północny i apartament zachodni połączony z cylindryczną wieżą, która również została odrestaurowana. Obecnie w tych pomieszczeniach mieści się niewielki hotel i muzeum z ekspozycją poświęconą historii Janowca oraz jego dawnych właścicieli. W budynku bramnym udostępnione są odkryte tarasy z widokiem na dolinę Wisły.
To był ostatni punkt zwiedzania. Zmęczeni udaliśmy się na obiad. Na początku wspomniałam o akordeonie i jego właścicielu. Ryszard bardzo umilał nam wyjazd mobilizując grą do śpiewu- było bardzo wesoło zarówno w autokarze, jak i wieczorem po kolacji „pod grzybkiem”. Do Izdebek wróciliśmy w godzinach wieczornych. Już w autobusie wyrażaliście swoje zadowolenie z wyjazdu, co mnie bardzo cieszy i motywuje do organizacji kolejnej wycieczki.

ZAKOPANE, ZAKOPANE

Od dawna wiadomo, że Zakopane to najpopularniejszy górski kurort w naszym kraju. W swojej ofercie ma wiele atrakcji, jednak nasz program był mocno okrojony ze względu na możliwości kondycyjne Seniorów. Zwiedzanie zaczęliśmy od górnej części Zakopanego, czyli Kompleksu Średniej Krokwi im. Bronisława Czecha , są to cztery skocznie, na których trenują młodzi skoczkowie. Obok tych skoczni usytuowana jest najbardziej znana skocznia w Polsce — Wielka Krokiew. To tutaj co roku w styczniu rozgrywają się zawody z cyklu Pucharu Świata w skokach narciarskich. Następnie autokar zawiózł nas w pobliże Gubałówki. Na szczyt można wyjść piechotą. Myśmy jednak skorzystali z wyjazdu wagonikiem kolei terenowo-linowej . Przeszklony pojazd podczas jazdy pozwolił Seniorom podziwiać widoki na Tatry. Grzbietem Gubałówki biegnie droga asfaltowa, wzdłuż której stoją drewniane kramy z pamiątkami. W pobliżu górnej stacji kolejki znajduje się taras widokowy- tam zrobiliśmy pamiątkowe, grupowe zdjęcie . Widok z Gubałówki jest naprawdę niesamowity . Z tarasu podziwialiśmy leżące niżej Zakopane i tatrzańskie szczyty, widoczna panorama zachwyciła Seniorów.
Kolejnym punktem zwiedzania był drewniany kościółek Matki Boskiej Częstochowskiej , a następnie znajdujący się przy nim zabytkowy, najstarszy w Zakopanem cmentarz na Pęksowym Brzyzku, kryjący ślady najznamienitszych osób związanych z Zakopanem i Tatrami- pochowani są m.in. Kornel Makuszyński, Kazimierz Przerwa – Tetmajer, Władysław Orkan, Karol Stryjeński, Władysław Hasior, Antoni Kenar, a także Stanisław Marusarz, Helena Marusarzówna, Bronisław Czech i Jan Krzeptowski Sabała.
Zakopane słynie z Krupówek. Jest to najbardziej znana ulica w Polsce, symbol miasta pod Giewontem, bez którego większość turystów nie wyobraża sobie pobytu pod Tatrami. Jest to zakopiańskie centrum, znajduje się tu szereg sklepów, straganów z pamiątkami, karczmy z muzyką góralską, popularne restauracje oraz kawiarnie. To tu udaliśmy się po zwiedzeniu cmentarza na Pęksowym Brzysku. Spacerując po deptaku, podziwialiśmy okoliczne zabudowania, stragany z pamiątkami. Niektórzy usiedli, by odpocząć i spróbować góralskiego oscypka.
Zmęczeni zwiedzaniem udaliśmy się na obiadokolację i nocleg.
W drugim dniu wycieczki udaliśmy się do Polskiej Fatimy w Zakopanem , czyli Sanktuarium Narodowego Matki Bożej Fatimskiej na zakopiańskich Krzeptówkach, które wybudowano jako votum za ocalenie życia papieża Jana Pawła II po zamachu 13 maja 1981roku. Sanktuarium wygląda przepięknie-dowiedzieliśmy się ,że całą architekturę wykonali zakopiańscy górale.
W tzw. Parku Fatimskim na terenie sanktuarium zobaczyliśmy ołtarz, przy którym Jan Paweł II odprawił mszę św. w Zakopanem pod Krokwią 6 czerwca 1997 roku.
Ostatnim punktem wycieczki były Chochołowskie termy, czyli największy kompleks basenów termalnych na Podhalu- tu spędziliśmy 3 godz regenerując swój organizm; skorzystaliśmy z wód termalnych bogatych w wiele mikroskładników , odwiedziliśmy strefę leczniczą z wodą siarczkową i solankową.

„Gdzie są dźwięki tej piosenki?”

Marzenia o muzykowaniu spełniać można w każdym wieku.

Najlepszym tego dowodem są ostatnie warsztaty muzyczne realizowane w naszym klubie.

GOTUJEMY Z PASJĄ

WARSZTATY TWÓRCZE

• IWONICZ ZDRÓJ

Czas na podsumowanie wyjazdu do Iwonicza Zdroju.
Zacznijmy od tego, że pogodę mieliśmy wymarzoną-w dzień było słonecznie, a wieczorem wystarczająco ciepło, by można było ściągnąć jesienne kurteczki- co widać na zdjęciach .
Iwonicz Zdrój to wyjątkowe miejsce. Działanie lecznicze mają tam wody mineralne oraz borowina. Do Iwonicza Zdroju przyjeżdżają kuracjusze z całej Polski , by leczyć choroby reumatyczne, układu oddechowego oraz trawiennego, schorzenia laryngologiczne, osteoporozę a także choroby narządu ruchu. Najwyższy czas , byśmy docenili te pobliskie miejsca zdrojowe i częściej tam zaglądali.
W Iwoniczu zwiedziliśmy Park Zdrojowy, skorzystaliśmy z dobroczynnych właściwości tężni solankowych.
Zmęczeni zwiedzaniem, udaliśmy się na odpoczynek i kolację do „ Restauracji Iwoniczanka”.
Tuż przed powrotem do domu odwiedziliśmy jeszcze deptak- było muzycznie, tanecznie i wesoło.

Działamy

Tradycyjnie już, dziękuję prowadzącym warsztaty kulinarne- Teresie i Danusi oraz wszystkim zaangażowanym za sprawny przebieg zajęć.
Z coraz większym zainteresowaniem przyglądamy się pracom naszych hafciarek Marysi i Zosi . Haftowanie uczy cierpliwości i wytrwałości. Jest również doskonałym ćwiczeniem manualnym. Dlatego liczę ,że hafciarek w naszym klubie będzie przybywać.

To Bieszczady

Kilka dni temu byliśmy na wycieczce , a teraz przyszedł czas na podsumowanie .
Z Izdebek wyjechaliśmy o godz 9.00 Przejechaliśmy przez Sanok i tradycyjnie zatrzymaliśmy się w Słodkim Domku na poranną kawę, herbatkę i pyszne ciacho. Następnie skierowaliśmy się w kierunku Hoczwi – tu dołączyła do nas przewodniczka. I od tej chwili byliśmy zasłuchani opowieściami o przeszłości tej części Bieszczadów. Poznaliśmy niesamowitą historię budowy kościoła w Nowisiółkach . Na własne oczy zobaczyliśmy dzieło rąk ludzkich powstałe jednej nocy w łanach kukurydzy. Jest to tak niewiarygodna, że zdawałoby się wręcz niemożliwa i nieprawdopodobna historia. A jednak , gdyby nie to , że są udokumentowane dowody tej historii i żyją świadkowie tych wydarzeń, pewnie potrakowana byłaby jako legenda bieszczadzkich opowieści.
Kierując się na Baligród, poznaliśmy historię kolejnej atrakcji turystycznej – czołgu typu T – 34. Dowiedzieliśmy się, że ten stojący obecnie w rynku w Baligrodzie, niestety, nie ma nic wspólnego z Bieszczadami.
Przejeżdżając przez Jabłonki, zobaczyliśmy, że słynny pomnik gen. Świerczewskiego został rozebrany. Dziś pozostal po nim ślad na kamieniach , na których ktoś postawił znicze.
Kolejnym punktem wycieczki była Cisna. Tu na wzgórzu Betlejemka zobaczyliśmy pamiątkowy pomnik , który został poświęcony „zwykłym mieszkańcom Cisnej”.
Kolejną atrakcją wycieczki był przejazd Bieszczadzką Kolejką Leśną i podziwianie jesiennej przyrody .
Następnie udaliśmy się do Polańczyka. Tam poznaliśmy nową atrakcję turystyczną – zadaszoną platformę widokową , gdzie przez lunety mogliśmy podziwiać Jezioro Solińskie i przepiękne wzgórza w jesiennej , kolorowej szacie.
Odbyliśmy też spacer po uzdrowisku aż do plaży tuż nad jeziorem .
Dotlenieni i zachwyceni przepięknymi widokami, udaliśmy się do Ustrzyk Dolnych na uroczystą kolację (z okazji Dnia Seniora) i nocleg .
W drugim dniu wycieczki udaliśmy się na warsztaty do Bieszczadzkiej Szkoły Rzemiosła w Uhercach Mineralnych . Zajęcia rozpoczęliśmy od wizyty w sali na poddaszu, miejsca, gdzie dawniej mieszkał przedwojenny nauczyciel. Tam zobaczyliśmy hologramowe postaci dziewczynki i dziadka , opowiedzieli nam o dawnej szkole i ginących zawodach. Następnie przenieśliśmy się na parter , gdzie w pracowniach rzemieślniczych: garncarskiej, kaligrafii oraz piekarni odbyliśmy zajęcia warsztatowe- każdy z nas mógł samodzielnie pod okiem instruktorów upiec proziaki, wykonać gliniane naczynie oraz spróbować swoich sił w kaligrafii.
Wędrując po Bieszczadach często można spotkać miejsca nie do końca odkryte, aczkolwiek bardzo ciekawe- mam tu na myśli pomnik przyrody nieożywionej „Wodospad w Uhercach Mineralnych”.
Na Olszance zobaczyliśmy najszerszy w tym regionie wodospad.
Poniżej wodospadu znajduje się obryw skalny- odsłonięcie fliszu karpackiego . Tu można zobaczyć jak zbudowane są Bieszczady.
Po kilometrowym spacerze wróciliśmy do autokaru. Po drodze zatrzymaliśmy się w Lesku na posiłek.
Program wycieczki wykorzystaliśmy w pełni. Zadowoleni wróciliśmy do Izdebek .

NASZE ŚWIĘTO

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

W ZDROWYM CIELE ZDROWY SENIOR

Andrzejki 2021

Aktywni Seniorzy

– to projekt w którym bierzemy udział

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy i niezwykły czas w całym roku. Przyczyniają się do tego w dużej mierze różnego rodzaju dekoracje i ozdoby świąteczne oraz choinka. W ostatnich latach jednak tradycyjne duże drzewko, z różnych przyczyn, zastępuje stroik bożonarodzeniowy. A jak jest w naszym klubie?

My też już czynimy przygotowania do świąt i staramy się łączyć tradycję z nowoczesnymi trendami. Seniorzy, podczas ostatniego spotkania, udekorowali choinkę bombkami oraz różnymi ozdobami zrobionymi na szydełku przez naszą Wandzię, a seniorki wykonały przepiękne stroiki, które będą zdobiły stoły podczas opłatkowego spotkania.

SPOTKANIE OPŁATKOWE

„Okres Świąt Bożego Narodzenia , to czas miłości, radości i pojednania.
Siadając przy Wigilijnym stole , zapomnijmy o urazach i niechęciach , spójrzmy na świat oczyma dziecka.
Życie wyda się piękniejsze i łatwiejsze.
Spokoju i miłości, przyjaźni i ciepła nie tylko na święta, ale i przez cały rok „
życzę wszystkim naszym Seniorom
Biały obrus na stole,opłatek, stroiki świąteczne, blask choinki tworzą wyjątkową , świąteczną atmosferę, dlatego najpiękniejsza wieczerza w roku, to Wigilia Bożego Narodzenia.
W takim właśnie nastroju odbyło się w naszym klubie spotkanie opłatkowe, na którym nie zabrakło
tradycyjnych, wigilijnych potraw (barszczyk z uszkami, pierogi, gołąbki, ryba, kompot z suszonych owoców). Składane życzenia i dzielenie się opłatkiem dostarczyły wielu wzruszeń, a śpiewane kolędy dawały nam wszystkim nadzieję na lepsze jutro.

Hej kolęda, kolęda!

Wspólne kolędowanie jest pięknym, staropolskim zwyczajem, który przetrwał do dziś. To wyjątkowa tradycja , o którą warto dbać
i pielęgnować w różnych grupach społecznych.
W czasie ostatnich spotkań w klubie słychać było najpiękniejsze kolędy i pastorałki w wykonaniu naszych seniorów. O oprawę muzyczną zadbali seniorzy- Krysia (skrzypce) i Ryszard (akordeon).

TŁUSTY CZWARTEK

Jak tradycja stara każe
w domu, sklepie, biurze, w barze,
wszędzie pączek dziś króluje,
każdy chętnie go smakuje.
Z dżemem, z cukrem, z wisienkami,
wszędzie pączek dzisiaj z nami.
Dziś kalorii nikt nie liczy,
wszędzie moc pysznych słodyczy.
W tłusty czwartek przez dzień cały
słodkim królem – pączek mały!

24 lutego 2022r., w tłusty czwartek mieliśmy w naszym klubie karnawałowe spotkanie. Seniorki zadbały, by w tym dniu na stole pojawiły się smaczne pączki i chrust. Nie zabrakło też ciepłych dań. Dziękuję wszystkim , którzy zadbali, by ten wieczór minął w ciepłej i miłej atmosferze.

„SPLECIONE NITKI I SŁOWA” – HAFT

Zima sprzyja różnym robótkom ręcznym. Tak też jest w naszym klubie. A oto efekty pracy naszych hafciarek.

„Być kobietą, być kobietą…” – Dzień Kobiet w naszym klubie.

„GDZIE CI MĘŻCZYŹNI?” – ŚWIĘTO NASZYCH PANÓW

W Polsce ogromną popularnością cieszy się Dzień Kobiet, który ma na celu wyrażenie szacunku wobec płci pięknej. Dwa dni później, czyli 10 marca, obchodzimy Dzień Mężczyzny. Ta data nie jest odpowiedzią na święto pań. Mało kto wie, że ma związek z religią katolicką, gdyż nawiązuje do 40 Świętych Męczenników, którzy umierali w męczarniach po odmowie wyrzeknięcia się swojej wiary.
Mimo że w Internecie dostępnych jest wiele informacji na ten temat, to jednak Dzień Mężczyzny nie jest traktowany tak uroczyście, jak Dzień Kobiet.
Z czego to wynika?
Jedną z przyczyn mogących wprowadzać w błąd zarówno panie, jak i samych panów, jest rozbieżność dat. Wpisując w wyszukiwarce hasło “Dzień Mężczyzny” możemy dotrzeć aż do 3 różnych terminów. Jednym z nich jest wspomniany wcześniej 10 marca, ale pojawiają się również daty takie jak 19 listopada czy 30 września. Międzynarodowy Dzień Mężczyzn ustanowiono w 1999 roku w Trynidadzie i Tobago przy wsparciu m.in. Organizacji Narodów Zjednoczonych. Według tych ustaleń to właśnie 19 listopada jest datą oficjalnego święta panów i do dziś jest obchodzony w wielu państwach. 30 września świętujemy natomiast Dzień Chłopaka, kiedy życzenia składamy młodszym panom, braciom czy synom.
Możemy więc przyjąć, że to właśnie 10 marca jest oficjalnym Dniem Mężczyzny w Polsce” .
Na tę okoliczność klubowiczki przygotowały małą niespodziankę dla naszych Panów. Spotkanie upłynęło w rodzinnej i przyjaznej atmosferze. Seniorzy spędzili miło czas przy poczęstunku częściowo przygotowanym w ramach warsztatów kulinarnych.
I jak zawsze, nie zabrakło żartów, humoru i pozytywnej energii.

Święta Wielkanocne kojarzą się nam z kolorami, które przywodzą na myśl piękno budzącej się do życia przyrody – soczysta zieleń i słoneczne odcienie żółtego. Aby w pełni cieszyć się ze zbliżających się świąt , nasze spotkania w klubie przybierają charakter warsztatowy. Wykonane ostatnio ozdoby i dekoracje wielkanocne, właśnie w takich kolorach, pomogą wprowadzić do wnętrza ducha świąt.

PIENINY 26-27.07.2022

Chatka Puchatka to kultowe schronisko pod wierzchołkiem Hasiakowej Skały na Połoninie Wetlinskiej.

Końcem września zakończyła się gruntowna modernizacja tego obiektu, a właściwie to rozbiórka i budowa nowego schronu.

Wielu seniorów z Połoniną Wetlińską ma swoje wspomnienia i chcieliśmy sprawdzić jak teraz wygląda Chatka i czy zachowała dawny klimat. Wszyscy pamiętamy, że w Chatce przez 30 lat gospodarzem był legendarny już Lutek Pinczuk, który w latach 60- tych zapoczątkował prawdziwe schronisko na połoninie.

W dniu wycieczki (10 listopada) pogoda była pod dużym znakiem zapytania, ale wychodzące zza chmur słoneczko utwierdziło nas w przekonaniu, że będzie dobrze. I faktycznie słonecznie było…tylko do Cisnej , a dalej coraz więcej mgieł. Ale taka pogoda nie zniechęciła seniorów- postanowili wejść na szlak.

Byłam pełna obaw czy podołają , tym bardziej, że większość seniorów, to 70+, a w lesie pod nogami dużo liści i błota.

Ku mojemu zaskoczeniu, trasę pokonaliśmy bardzo szybko.

Jestem pod dużym wrażeniem kondycji naszych seniorów- są niesamowici

Gdy zbliżaliśmy się do Chatki, zauważyliśmy, że powstały tu dwa tarasy z panoramą widokową i opisem szczytów.

W Chatce można napić się kawy, herbaty lub gorącej czekolady. Dodatkowo można też obejrzeć materiały multimedialne o BPN i kupić pamiątki.

Szkoda, że mgła przeszkodziła nam w podziwianiu widoków.

Ogólnie wycieczka była bardzo udana.

„Mąż zmarł, ale już mu lepiej”

Komedię pod takim właśnie tytułem mieliśmy przyjemność niedawno obejrzeć w wykonaniu młodych aktorów z terenu powiatu brzozowskiego. Leon Stachurski- emeryt od dawna przeszkadzał żonie. Nauczona doświadczeniem sąsiadki podała mężowi jabłecznik i, zgodnie z jej przewidywaniem, rano zobaczyła w łóżku sztywne ciało . Na nic jednak zdał się zakupiony okazyjnie czarny toczek i załatwiony na szybko akt zgonu , ponieważ… mąż odzyskał oddech na rękach grabarza. To tylko część wydarzeń, które rozegrały się na scenie.
Świetny dobór aktorów, czarny humor, zaskakujące sytuacje, błyskotliwe dialogi dały nam dobrą zabawę i mile spędzony wieczór.
„Zebrała się nasza gromada,
Gdy już wieczór zapada.
Chętna do zabawy w andrzejkową noc,
Bo dziś wróżb i magii moc…”
I Andrzejkowo , i kulinarnie… a dlatego kulinarnie, ponieważ Seniorzy w formie warsztatowej przygotowali wszystkie pyszności, które znalazły się w tym wyjątkowym dniu na naszych stołach.
Dziękuję wszystkim za zaangażowanie, dobry humor , świetną zabawę i mile spędzony wieczór.

Makrama – co to jest, skąd pochodzi i do czego służy?

Sznureczki, gwiazdeczki…
O makramie słyszał prawie każdy, ponieważ obecnie makrama przeżywa swój renesans i ozdabia wiele wnętrz dodając ciekawe elementy ścianom, doniczkom oraz różnym przedmiotom w zależności od kreatywności wykonawcy.
My, w ramach warsztatów, postanowiliśmy wykonać lampiony oraz różne ozdoby , które będą zdobić nasz świąteczny stół .
Część ozdób już zrobiliśmy. A jak było na warsztatach?
Przypomnijmy…

” Ich pierwszy raz w muzeach”

„Ich pierwszy raz w muzeach” to tytuł projektu, w którym mieliśmy przyjemność brać udział. W pierwszym dniu zwiedziliśmy Muzeum Narodowe w Warszawie i Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
W drugim dniu odwiedziliśmy Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Powstania Warszawskiego. Zwiedzenie tych instytucji kultury wywarło na nas duże wrażenie.
Bardzo dziękujemy autorom projektu i Gminie Nozdrzec za zorganizowanie tej wycieczki.
Wielu z nas było po raz pierwszy w stolicy. Te dwa dni spędzone w Warszawie , to udział w przepięknej lekcji historii, za którą jeszcze raz bardzo, bardzo dziękujemy.

SPOTKANIE OPŁATKOWE

„Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano…”
20 grudnia 2022 roku w naszym klubie odbyła się uroczysta Wigilia. Przy wspólnym stole wraz z Seniorami usiedli zaproszeni goście: Wójt Gminy Nozdrzec Pan Stanisław Żelaznowski, Kierownik GOPS-u Pan Dariusz Sawczak, Przewodniczący Rady Gminy Pan Adrian Skubisz , Kierowniczka Klubu Seniora Pani Anna Jarema. Przygotowania do tego wyjątkowego spotkania trwały kilka dni. Większość Seniorów chciała mieć w tym wydarzeniu swój udział. Przygotowali piękne ozdoby i dekorację, a na stół tradycyjne potrawy- barszcz z uszkami, kapusta z grochem, pierogi, gołąbki, ryba. Nie zabrakło też kompotu z suszonych owoców. Spotkanie rozpoczęło się wspólną modlitwą, licznymi życzeniami ze strony Gości oraz przełamanie się opłatkiem.W składanych życzeniach mówiło się przede wszystkim o zdrowiu, o spokojnych , rodzinnych świętach i by nikt w tym czasie nie był sam przy stole. Spotkanie dostarczyło wszystkim wielu wzruszeń i radości. Wigilia przebiegła w ciepłej , rodzinnej atmosferze
i zakończyła się wspólnym kolędowaniem przy akompaniamencie Seniora Ryszarda Sz.
Stary rok mija, lecz marzenia zostają.
Niech one się Wam wszystkie spełniają.
Niech Nowy Rok składa się wyłącznie ze słonecznych i szczęśliwych dni, a wszelkie problemy i troski niech Was omijają z daleka.
Szczęśliwego Nowego Roku!
Witaj Majowa Jutrzenko - VII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego w Gdańsku
„Witaj Maj! Trzeci Maj, u Polaków błogi raj!”
Święto Narodowe Trzeciego Maja obchodzone jest na pamiątkę uchwalenia przez Sejm Czteroletni, nazywany także Wielkim, 3 maja 1791 r. Ustawy Rządowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, znanej jako Konstytucja 3 maja.
Z tej okazji mieliśmy przyjemność uczestniczenia w gminnych uroczystościach, które odbyły się w Izdebkach i rozpoczęły się mszą świętą w intencji Ojczyzny jak również strażaków z racji ich patronalnego święta.
Ze względu na deszczową pogodę, odwołano uroczystą procesję do Kopca 3 Maja.
Tam też miała się odbyć dalsza część programu.
Może być zdjęciem przedstawiającym 5 osób i Bazylika Niepokalanego Poczęcia w WaszyngtonieMoże być zdjęciem przedstawiającym 3 osoby
Może być zdjęciem przedstawiającym 2 osobyMoże być zdjęciem przedstawiającym 10 osób i klarnet
Autobus e pullman

Tydzień temu odwiedziliśmy kolejne miejsce uzdrowiskowe w Polsce- Horyniec Zdrój. Po drodze zatrzymaliśmy się w urokliwej galicyjskiej miejscowości – w Pruchniku.

Miasteczko to niegdyś było ważnym w okolicy ośrodkiem handlu i rzemiosła. Jest to też miejscowość zabytkowa. Naszą uwagę zwróciły charakterystyczne drewniane domy z podcieniami. Cały ryneczek wygląda bardzo ciekawie. Na środku jest wyjątkową studnia. W oddali na Górze lwa widzieliśmy drewnianą wieżę widokową.
Po zakończonym zwiedzaniu, udaliśmy się do Horyńca Zdroju, jednego z najbardziej renomowanych polskich uzdrowisk. Jako jedyne posiada dwa największe surowce lecznicze- wody siarkowe i borowinę leczniczą.
Nasi Seniorzy wybrali odnowę biologiczną i skorzystali z właściwości leczniczych jaskini solnej.
Po obiedzie udaliśmy się do Nowin Horynieckich.
Przy okazji zwiedziliśmy Kapliczkę św. Jana Nepomucena- patrona mostów przepraw, opiekuna życia rodzinnego, orędownika dobrej spowiedzi, sławy i honoru.
Według ludowej tradycji święty chroni pola, zasiewy przed powodzią i przed suszą. Jest też patronem ratowników.
Legenda mówi, że kapliczka została wybudowana na pamiątkę rozgromienia przez J. III Sobieskiego oddziału tatarskiego, a z kamienia bruśnieńskiego wiezionego na wozach tatarskich wybudowano kapliczkę.
W Nowinach Horynieckich udaliśmy się pieszo do kaplicy leśnej pw.Matki Bożej. W środku kaplicy biję cudowne źródło, którego wodzie przypisuje się działanie uzdrawiające, zwłaszcza w chorobie oczu.
W ołtarzu jest łaskami slynąca figura Matki Bożej Niepokalanego Poczęcia z XVIIIw.
W pobliżu kaplicy są dwie małe kapliczki św. Franciszka i św. Antoniego. W pobliżu kapliczek wybija wiele źródeł.
Z Nowin Horynieckich wróciliśmy do Horyńca Zdroju i udaliśmy się do Parku Zdrojowego, by trochę odpocząć i zrelaksować się. Do Izdebek wróciliśmy w późnych godzinach wieczornych.
Może być zdjęciem przedstawiającym 7 osób i kolejka linowaMoże być zdjęciem przedstawiającym 12 osób i tekst
Może być zdjęciem przedstawiającym 16 osóbMoże być zdjęciem przedstawiającym 5 osób i tabelaMoże być zdjęciem przedstawiającym 3 osoby, uśmiechnięci ludzie i szpital

WARSZTATY

Kulinarnie…

Wiosenne spotkania w klubie obfitowały w przeróżne pyszności. Seniorki w ramach warsztatów przygotowywały smaczne ciasta,sałatki, przekąski i różne dania.

Cukiernia Lidla - Lidl.pl
Może być zdjęciem przedstawiającym ciastoMoże być zdjęciem przedstawiającym ciasto
Może być zdjęciem przedstawiającym babka i ciastoMoże być zdjęciem przedstawiającym ciasto
Może być zdjęciem przedstawiającym ciasto i tartaMoże być zdjęciem przedstawiającym deserMoże być zdjęciem przedstawiającym deserMoże być zdjęciem przedstawiającym ciasto z kruszonką i babka

FESTIWAL MIODOWY

Kilka dni temu Seniorzy naszego klubu uczestniczyli
w III Festiwalu Miodowym w Izdebkach.

Sobótkowa biesiada

– to warsztaty połączone z przyjemnym biesiadowaniem, które odbyło się kilka dni temu w naszym klubie. Dziękuję bardzo seniorom za tak duże zaangażowanie w przygotowanie tej imprezy i za świetną, pełną humoru, dowcipów, piosenek zabawę.

OJ WIANKI, WIANUSZKI…

Ostatnio mieliśmy okazję uczestniczyć w ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w pobliżu kładki nad Sanem w Warze.
Impreza rozpoczęła tegoroczne lato i swoim klimatem nawiązywała do obrzędów Nocy Świętojańskiej, tradycji ognia, ziół i wianków.
Wszystko przygotowane było w stylu słowiańskim.
Było wiele atrakcji dla dzieci i dla dorosłych.
Mam nadzieję, że wydarzenie „Wianki nad Sanem” stanie się tradycyjną imprezą realizowaną w naszej malowniczej gminie.

SOBÓTKOWA BIESIADA

Sobótkowa biesiada- to warsztaty połączone z przyjemnym biesiadowaniem, które odbyło się kilka dni temu w naszym klubie. Dziękuję bardzo seniorom za tak duże zaangażowanie w przygotowanie tej imprezy i za świetną, pełną humoru, dowcipów, piosenek zabawę.

AFERA O SPADEK

Różnie to w życiu bywa z rodzinnymi majątkami i jego spadkami. Mieliśmy okazję przekonać się o tym na premierze spektaklu „Afera o spadek” w reż. Marioli Friedek, w Jasienicy Rosielnej, 1 lipca 2023r . Emocji było wiele. Aktorzy świetni i mimo młodego wieku, nie odbiegali sztuką od zawodowców.
Gratulujemy całej aktorskiej grupie i czekamy na kolejny spektakl.

DBAMY O PORZĄDEK

wiosenne porządki w domu
W funkcjonowanie klubu wpisane jest też dbanie o to, by było tam ładnie, czysto i przyjemnie.
Myślę, że wczorajszy dzień był tego kolejnym przykładem.
Dziękuję wszystkim Seniorom za sprawną i solidną pracę, a także za warsztaty kulinarne.

Atrakcje Łańcuta

Początkiem lipca byliśmy na kolejnej w tym roku wycieczce.
Miejscem docelowym był zamek w Łańcucie, ale przy okazji odwiedziliśmy cukiernię w Wysokiej, gdzie odpoczęliśmy i zjedliśmy pyszne ciasto.
Łańcucki zamek to przepiękne miejsce. Dawna rezydencja Lubomirskich i Potockich z zewnątrz wygląda na bardzo zadbaną, a w środku zachwyciła nas niezwykle bogatym i różnorodnym wyposażeniem.
Zamek w Łańcucie jest sam w sobie niesamowity, ale dodatkową atrakcją jest otaczający go, rozległy park.
Zobaczyliśmy tam ogród różany, ogród włoski i ogród bylinowy.
Wśród barwnych kwiatów, krzewów i drzew podziwialiśmy różne rzeźby i fontanny.
W wozowni zobaczyliśmy kolekcje przeróżnych powozów. Były tam karety, bryczki i inne powozy, których używano zanim pojawiły się samochody.
Zmęczeni zwiedzaniem wsiedliśmy do autokaru i udaliśmy się do Woli Dalszej, gdzie czekał przygotowany dla nas obiad.
W drodze powrotnej odwiedziliśmy
Muzeum im. Rodziny Ulmów w Markowej. Jest to pierwsza w Polsce placówka muzealna zajmująca się tematyką ratowania ludności żydowskiej na naszych ziemiach. W czasie zwiedzania zobaczyliśmy wiele przykładów bohaterskich postaw Polaków, którzy w czasie niemieckiej okupacji pomagali Żydom, ryzykując życie swoje i swoich bliskich.
Czy wycieczka była udana?
Myślę, że tak, ponieważ mieliśmy piękną pogodę, odwiedziliśmy wszystkie zaplanowane miejsca i z wycieczki wróciliśmy zadowoleni , bez uszczerbku na zdrowiu.

SPOTKANIE Z FOLKLOREM

Rzeszów stolicą polskiego folkloru
Wczoraj mieliśmy przyjemność uczestniczyć w fantastycznym koncercie galowym „Rzeszów Forever”, który zakończył trwający od kilku dni XIX Światowy Festiwal Zespołów Folklorystycznych.
Uroczystość odbyła się na Rzeszowskiej Hali Podpromie, która wypełniona była publicznością do ostatniego miejsca.
Koncert trwał kilka godzin, a my podziwialiśmy i oklaskiwaliśmy 20 zespołów z 4 kontynentów. Na scenie zaprezentowały się m.in. zespoły z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady, Litwy Ukrainy, Brazylii, Mołdawii.
W. Ortyl- marszałek woj.podkarpackiego w swoim wystąpieniu podkreślił, że koncert galowy to nie pożegnanie. To tylko sygnał i zaplanowanie przyszłego, XX światowego festiwalu polonijnego.
Cieszymy się bardzo z tej informacji i jesteśmy zadowoleni, że mogliśmy tak miło spędzić czas.
Był to dla nas absolutnie wyjątkowy wieczór.

Lubimy piec i gotować

Ostatnie spotkania w klubie obfitowały w warsztaty kulinarne. Było na słodko i kwaśno, z solą i cukrem. Każdy miał możliwość pokazania swoich zdolności i umiejętności.
Jedzonko wyszło bardzo smaczne.
Dziękuję wszystkim Seniorom za pomysłowość, zaangażowanie i przygotowanie tak pysznych dań, ciast i przekąsek. Całość pięknie zaprezentowała się na naszych stołach.
Zadbaliście o każdy szczegół, nawet o świeże kwiaty do flakoników.

Kolejne warsztaty za nami

Kilka dni temu gościliśmy w naszym klubie przedstawicieli z Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Brzozowie -PODRB
Panie Aneta Pelczarska- Czajka i Małgorzata Jakiel- Kiełbasa przeprowadziły szkolenie, którego tematem było:
Zioła w ogrodzie przydomowym ( w tym jako element potraw przygotowywanych przez Seniorów).
Wspólnie przygotowaliśmy i upiekliśmy chlebki z ziołami oraz wykonaliśmy pomidorową pastę z serem feta.
Zarówno chleb jak i pasta bardzo nam smakowały.
Spotkanie odbyło się w miłej i wesołej atmosferze. Dziękujemy Paniom za ciekawe szkolenie i …chętnie wzięlibyśmy udział w kolejnym😊

DOM NA KRZEMIENICY

Kilka dni temu mieliśmy przyjemność odwiedzić Gospodarstwo agroturystyczne ” Dom na Krzemienicy” prowadzone przez bardzo sympatycznego i gościnnego Pana Wojtka.
Posiadłość otoczona jest lasem, dlatego, by dojechać na miejsce parkingowe przy domu, musieliśmy pokonać spory odcinek drogi leśnej- była to dla nas dodatkowa atrakcja, ponieważ mogliśmy podziwiać pasące się na leśnej polanie konie.
Na miejscu zobaczyliśmy pięknie urządzone gospodarstwo agroturystyczne.
Jego właściciel jest miłośnikiem i hodowcą koni, dlatego w wielu miejscach mogliśmy zobaczyć różne akcenty i elementy z tym związane.
Jak dowiedzieliśmy się, w niedalekiej przyszłości planowana jest rozbudowa gospodarstwa- ma tu powstać muzeum tematycznie nawiązujące do koni… i nie tylko.
Panie Wojtku!
Dziękujemy za gościnność i mile spędzone popołudnie oraz wieczór.

Wsiąść do pociągu… nie byle jakiego…

bo tak możemy podsumować podróż w pozbawionych okien wagonach zwanych letniakami na trasie Dynów- Jawornik Polski.

Wycieczka była dla nas dużą przyjemnością. Pogoda dopisywała, więc mogliśmy wychylać się i wystawiać twarz na promienie słoneczne, łapać wiatr we włosy 😉😁 i podziwiać różnorodność krajobrazu. Mijaliśmy domy, pola, lasy, łąki. Na trasie było kilka podjazdów i zakrętów. Jednak wszyscy oczekiwaliśmy na największą atrakcję tej wycieczki- wjazd do tunelu, ponieważ jest to jedyny taki tunel na wąskotorówce.
602 m przejeżdża się w całkowitych ciemnościach i wyjątkowym chłodzie.
Wzdłuż całej trasy spotykaliśmy machających dorosłych, były też dzieci.
Chętnie odwzajemnialiśmy pozdrowienia.
7 października odwiedziliśmy Kraków.
Była to wycieczka zorganizowana dla nas przez PTTK w Sanoku, czyli wyjazd z pilotem , a w Krakowie, zwiedzanie z przewodnikiem.
Zaczęliśmy od rejsu statkiem po Wiśle. Następnie całą grupą udaliśmy się na Wawel. Ostatnim punktem zwiedzania był Rynek Główny z Sukiennicami i Bazyliką Mariacką.
Jak na każdej wycieczce, mieliśmy też czas wolny, wiec była okazja kupić pamiątki, usiąść przy pomniku Mickiewicza i jeszcze raz wysłuchać hejnału z wieży Mariackiej.
Gdy opuszczaliśmy Kraków, zapadał zmrok.
Uważam,że była to kolejna udana wycieczka seniorów.

Zwiedzamy…

Tym razem Żarnowiec, Krosno, Iwonicz Zdrój

Fotorelacja z kilku powakacyjnych warsztatów kulinarnych prowadzonych przez nasze Seniorki

„Wolność to diament…”

Tak uczciliśmy pamięć wszystkich tych, dzięki którym dzisiaj żyjemy w wolnej, pięknej Polsce

Szkolimy się

9 listopada 2023r. mieliśmy przyjemność wziąć udział w szkoleniu, które prowadziła Pani Małgorzata Jakiel- Kiełbasa z Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Brzozowie- PODRB.

Temat przewodni spotkania, to: „Świadomość konsumencka w zakresie produkcji żywności, jej marnowania i zasad racjonalnego żywienia”

„Aktywne jest życie seniora”

– świętujemy Powiatowy Dzień Seniora

JESIENNE SPACERY

Kordonkowe warsztaty

Tym razem na warsztat poszły nici ( kordonek) i szydełka.

Pod okiem Marysi, Helenki i Wandzi seniorki wykonały przepiękne bombki.

10 GRUDNIA, 2023

Kolejna fotorelacja z warsztatów cukierniczych i kulinarnych przeprowadzonych przez nasze Seniorki na kilku spotkaniach
w klubie

Spotkanie opłatkowe w naszym klubie

Iwonicz Zdrój – celebrujemy tłusty czwartek.

„Dlaczego trzeba zjeść pączka w tłusty czwartek?
Zgodnie z tradycją, w ostatni czwartek przed Wielkim Postem można bezkarnie kosztować pączków i innych słodkości. Dzięki temu, zgodnie z przesądem, każdy może liczyć na pomyślność przez resztę roku.”
Tradycję zachowaliśmy i liczymy na wszelką pomyślność